Härligt Fredrik-nästan pers-"10km �rebro"="10,2km-(Bertil kontrollmätt)"-dvs under 37" redan nu"-lägg ribban låga 36-själv gör jag ett nytt försök under 37-(37,06 2011)-men första målet för säsongen-under 3,00 1000m !!!!skyller på coachen om vi inte fixar det-Hörs Lör Lennart E
Enligt GPSen är det 10,2 när bertil mäter ja men blir så på gps på alla riktigt kontrollmätta banor då man ju omöjligt kan springa närmaste vägen i alla kurvor och sen visar ju inte gpserna 100% nogrannhet, speciellt inte i kurvor. Men det visste du ju redan lennart...
Om jag hade en GPS skulle jag springa 25 varv på Tingvalla 30cm ut från sargen och kolla om jag får 10.000m
Det har jag provat och det blir då längre än 10000 m. Det beror på att GPS:en tar 25 punkter/100 m (kan ställas in) och den mäter då vid tangent punkter vid varje kurva. Mest nogrann blir GPS vid en bana med relitivt få kurvor. Jag sprang Festivallopet i somras, loppet är kontroll mätt 10 km och är både platt och extremt rak. Jag fick 10.01 km på min klocka.
Vad ligger en hyfsad/bra GPS klocka på prismässigt? Aldrig funderat på att skaffa förut men om de inte är för dyra så kunde det vara kul att ha. Mätt Brunskogsloppet med två olika cykeldatorer, kalibrerat genom att gå 5 varv på Tingvalla 3 dm från sargen och fått exakt 2000m. Har cyklat banan 4-5 gångar och aldrig fått samma resultat, mycket som spelar in, lufttryck, rötter mm. Tror det handlar om +/- 50m och det får vara. �r det ingen rekordsättarbara kan det ju i princip kvitta. För det är ju den jobbigaste mil som finns enligt...L-O Gävert...
Inte jobbigare än att springa uppför Galdhöpiggen från Spiterstulen men det är o andra sidan enbart 7 km