IF Götas forum

Full version: Intervall ti 1/5
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
2012-05-01 Ti Vo2 4x4' el 4x1200m p=3', Samling Tingvalla 17:30

Vi kör på bana. Nu gäller det att pressa upp puls igen. Pulszon 6 av 6 är det som gäller.

Ska själv försöka ligga på sub 4:00/1200m.

Ses,
/Lars
Jag kommer! Kör på 3:20 fart.
Ta inte illa upp Lars, men är inte 3 min vila i kortaste laget? Minst 5 men upp mot 10 min tycker jag om det ska bli nån kvalité på intervallerna. Själv passar inte passet mig just nu utan jag kommer och kör nåt annat. T ex ett tröskelpass om någon vill köra med mig.

Sören Skrev:
Ta inte illa upp Lars, men är inte 3 min vila i kortaste laget? Minst 5 men upp mot 10 min tycker jag om det ska bli nån kvalité på intervallerna. Själv passar inte passet mig just nu utan jag kommer och kör nåt annat. T ex ett tröskelpass om någon vill köra med mig.

Jag är öppen här.
Det viktiga är att pulsen kommer upp och ligger högt under en så lång tid som möjligt.

Jag har sett siffran 4 minuter som vila. Har kortat ner den lite för jag tyckte 3 minuter borde räcka. Men det är väl värt att prova att öka på.

Notera syftet är inte "mjölksyra-upp-till-örona", utan det är som sagt syreupptagningssystemet som är fokus. Om det däremot är nödvändigt att komma upp i mjölksyra upp till örona för att pressa upp pulsen så är det något vi får stå ut med.

/Lars

lundegard Skrev:

Sören Skrev:

Jag är öppen här.
Det viktiga är att pulsen kommer upp och ligger högt under en så lång tid som möjligt.

Jag har sett siffran 4 minuter som vila. Har kortat ner den lite för jag tyckte 3 minuter borde räcka. Men det är väl värt att prova att öka på.

Notera syftet är inte "mjölksyra-upp-till-örona", utan det är som sagt syreupptagningssystemet som är fokus. Om det däremot är nödvändigt att komma upp i mjölksyra upp till örona för att pressa upp pulsen så är det något vi får stå ut med.

/Lars

Problemet är att om vilan är för kort på högintensiva intervaller (nivå 6 betyder väl anaerob träning?) så kommer farten att sänkas för varje intervall, och det är väl inte meningen?

Nivå 6 är på en pulsskala och inte fartskala. Det är max aerobt jag vill uppnå med passet.
Ett 1000m eller 1500m-lopp så kommer man upp i högre fart än i puls. Ett anaerobt läge mao, precis som du refererar till.
Jag har tex högre puls sista 400m på ett 10000m lopp än på ett 1500m-lopp. Och anledningen är att jag inte är så sur i kroppen på 10000m som på 1500m.

Det trickiga här är att köra så hårt så att man når max aerobt, och det så länge som möjligt.

Pulszonerna (1-6) räknas ut mha:
http://www.idrottsbokhandeln.se/Pulstraning/

PÅ det här passet så gör det inget att man blir långsammare på sista, bara man kan orka köra så hårt att hjärtat, eller rättare sagt det hela cardiovasculary system maxar.

/Lars
Kan inte komma.
Inventering på jobbet.
Synd, sådana här pass är ju roligast i grupp, får försöka köra själv vid annat tillfälle.

/LasseSmile
kommer
Nöjd med fart och känsla.

Mellantider:
Etapptid Medelpuls Slutpuls
3:57,92 162 (86%) 170 (90%)
3:59,14 161 (85%) 172 (91%)
3:57,62 163 (87%) 173 (92%)
3:55,54 165 (88%) 176 (94%)
---
15:50,22 163 (86%)

Analyserat lite pulsdata.
Jag kör inte tillräckligt hårt. Endast sista 400m arna på sista är max.
Skulle behöva maxa ännu mer

Nästa chans för mig blir:
2012-05-24 To Tävling Harsprånget 6 km (Kristinehamn)

/Lars
Vi ska testa på en av mina klassiker någon gång sedan ( i sommar)
5x1000m p=5' och då jäklar...
Sidor: 1 2
Referens-URL:er