Tycker det var en bra dragning av dig Lars i tisdags!
Kan du berätta lite mer om hur du har kommit fram till dina pulzoner (D/LD,MP,LT,VO2,VO2MAX)? Hur ligger dom relativt % av din maxpuls?
Kanske kan du summera ditt tänk för respektive zon på samma sätt som nedanstående artikel?
http://www.marathon.se/traning/dela-upp-...-pulszoner
Jag har försökt trimma in mina pulzoner genom att jämföra ansträningen mellan olika typer av pass och sen kollat på pulskurvorna i efterhand. Just nu ser dom ut så här:
Pulszon D/LD 69-83 % av maxpuls
Pulszon MP 83-87 % av maxpuls
Pulszon LT 87-91 % av maxpuls
Pulszon VO2 91-93 % av maxpuls
Pulszon VO2MAX 94-100 % av maxpuls
Jag tror mina LT och VO2 nivåer ligger ganska rätt men kanske kör jag mina D och LD pass onödigt hårt...
Prova denna för att få zon 1-6.
http://www.idrottsbokhandeln.se/Pulstraning/
Det borde översättas:
2. Pulszon D/LD
Pulszon MP
4. Pulszon LT
5. Pulszon VO2
6. Pulszon VO2MAX
Det som är bra med den metoden är att den är anpassad efter form iom att den tar hänsyn till tröskelpuls.
Jag ska ta en titt på hur jag klassat mina. Jag har justerat dem lite efter känsla och vad som det blir på pass.
Dvs någon slags "äsch skit samma verkar som att jag inte stämmer med modellen. Jag bättrar på den med vad jag mätt upp på mig själv" approach.
Jag ska nog föresten justera min maxpuls. Inte för att jag mätt på ett tag, men jag tror att jag inte klarar av att nå den riktigt. (5år gammalt värde)
/Lars
Klippt och klistrat från lite gamla (2002) anteckningar.
Exempel på pass kommer senare
IV. Olika typer av träning
LT – Mjölksyretröskel höjande träning
Motsvarar din tävlingsfart på 15 km – halv marathon.
Din mjölksyratröskel LT (Lactate Treshold) styr hur fort du kan springa utan att ackumulera mjölksyra. När kroppen transportera bort mjölksyran i samma fart som det tillförs så är man i "steady state".
Mjölksyratröskelnivån, LT, är den viktigaste faktorn för distanser över 10km. Därmed inte sagt att det är optimalt för långdistansare att bara köra LT-träning!
Den bästa stimuli för att förbättra sin LT får man genom att springa på sin LT-fart eller stax över.
Två typer av träning som jag rekommenderar är: Snabb Distans (SD) eller LT Intervaller (cruise intervals).
Vo2 – Förbättra Din Maximala Syreupptagningsförmåga
Motsvarar tävlingsfart på 3000m - 5000m.
V02max är den kapacitet som din kropp klarar av att transportera ut syre till dina muskler. Förmågan att pumpa ut stor mängd av syrerikt blod till dina arbetsmuskler som sedan omvandlar det till rörelseenergi . Vo2max kapaciteten är den viktigaste parametern för framgångar på 1500-5000m. På längre distanser så är Vo2max också viktigt men mjölksyra tröskel kapaciteten tar mer och mer överhand.
Den största stimulansen för att förbättra sin Vo2 kapacitet får man genom att kör med en intensitet som motsvarar 95-100% av din nuvarande Vo2max fart. Vo2max kan man mäta på löpband mha analys av utandningsluft. Men en kvalificerad gissning är att 95-100% Vo2max motsvarar din tävlingsfart på 3-5000m.
FSNU – Förberedande Snabbhets Uthållighet
Motsvarar 1500m fart.
SNU – Snabbhets Uthållighet
Motsvarar 800m fart.