IF Götas forum

Full version: Kur mot ömma benhinnor?
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
Vad är egentligen bästa kuren mot ömma benhinnor? Några förslag jag läst om; lugn jogg, stretching, massage, vila, voltaren m.m.

Jag tror att jag har kört lite för många snabba pass (tisdagens pass var inget undantag) de sista veckorna och har börjat få känningar längs hela utsidan av smalbenet. De senaste passen har det räckt med ett par km uppjogg för att det skulle försvinna men idag när jag var ute och bara körde 7 km väääldigt luuugn jogg i Kilene så kände jag det hela tiden.

Tips från coachen?
Kur: Tipset är att köra 1 vecka fri från kvalitet. Sen nästa vecka bara ett kvalitetspass.
Förhållandet mellan distans - kvalitet (intervall) måste balanseras. Ont i benhinnorna är bara naturligt när du lyckas öka antalet intervallpass så pass mycket. Att fläska på med ännu mer distans hjälper nog inte heller. Du måste byta ut nåt kvalitetspass.

Tuff kur för den som tycker det är kul med sällskap. Och när coachen bara annordnar intervallpass som sällskapspass så blir det gärna så. Tror faktiskt att vi nån gång då och då bara ska köra enkel distans ihop. Lördan efter IVSM blir ett sånt pass.
/Lars
Cirkulation är bra mot ömmande binhinnor. Massage, växla mellan att spola varmt och kallt vatten, lägg på is etc.
Ok, tack för tipsen.

En fråga till Lars, jag ska alltså ta det lungt med kvalitetspass den närmaste tiden men du tycker att det är ok att ersätta dessa med distanspass istället (även fast det ömmar)? Eller ska jag även minska ner med distanspass och vila mer?
Sen inget asfalt häller och gjärna lite vattenlöpning
Noggrann stretching av underbenen. Både fram och baksida. Stenhård massage på framsidan har hjälpt en hel del men det kan kännas lite..
Jag skule byta ut nåt pass mot tex cykel, roddmaskin. Mest för att hålla igång konditionen.
Jag skulle inte ta bort löppassen helt. Det får bli lite haltande. Käns inte bra då, men efter nån dag så är det ändå bättre än totalvila. Såvida det inte är extremt.

Sen krydda med alla tipsen ovan. Stretch, massage, voltaren, lasebehandling - ju mer dess bättre.
/lars
Kom på en sak till. Skobyte. Har för mig att Peter S hade benhinneproblem och att han gjorde lite skobyten under en tid för att komma tillbaka.
/Lars
Du har fått bra tips från rutinerade löpare om olika behandlingsmetoder...MEN, gå till botten med varför du fått problem!!

Sjunker fotvalvet in (pronation) eller springer du på utsidan foten (supination)? Du kanske behöver inlägg!?
Kontakta Morgan Sundin i Göta!

Hur är din hållning i löpningen? �r du tillräckligt stark i bålen för att klara tuffa intervallpass inomhus?
Träna stabilitetsträning med bl.a. balansboll! ALLA löpare borde regelbundet träna stabilitetsträning med t.ex. en balansboll. Man fokuserar mest på traditionell styrketräning.

Lycka till!
/P.T.
Körde ett lungt distanspass (8km) idag och det kändes mycket bättre än i torsdags på Kilene. Idag sprang jag dock med mina nya skor också som jag köpte på Runners Store för 3 veckor sedan , i torsdags så använde mina gamla som har några år på nacken och börja bli lite slitna.

/Magnus
Sidor: 1 2
Referens-URL:er