IF Götas forum

Full version: Intervall 19/2 1700 Wåxnäshallen
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
300m *20 vila 20sek seriepaus vid 10 5min.Bra pass med relativt bra mängd med fart.Försöka att ligga på 60sek/300m.
�r det inte bättre med 100 joggvila på 30 sek än 20 sek ståvila?
Tyvärr kan inte vara med.Kraftig influensa med feber,sängliggande.Får troligtvis vila resten av veckan.Lennart E
Körde istället snabbdistans 7 km i hallen i tröskeltempo.
Hade rätt bra med krafter kvar när jag var klar

25:29
kmtider på 3:41, 3:36, 3:38, 3:36, 3:36, 3:38, 3:40.

tog knappt 4 km innan jag fick upp pulsen på mjölksyratröskel (jag tror den ligger på ca 180 men inte 100 säker) Sedan höll jag den rätt bra där. 182 ett tag på slutet men slöpte lite på tempo för att hålla ner pulsen på 180.

Ja, det skulle va intressant att mäta mjölksyranivån. Dels bara för att hitta i vilken fart och puls du har* och dels om hur det är på sikt då pulsen stiger. Pulsen driver i princip alltid iväg uppåt. Det är inte självklart att mjölksyranivån stiger för det. Jag vill tro att det är mer fart beroende och att det är det man ska styra på för att uppnå "steady state"** (stabil mjölksyranivå).

Dvs vi skulle mäta mjölksyra nivån efter 3, 5, 7 km. Tyvärr så får vi räkna med att du får stoppa 30'' för att ta blodprovet. Lite störande, men efter 2km löp igen så är det nog försumbart.

/Lars
* Gissning är att du har 3:30 eller under.
** steady state och andra termer http://findarticles.com/p/articles/mi_qa...i_n8794451

Not. Om vi gör testet på löpband så kan det va värt att notera att belastningen på bana är lite hårdare.
http://www.ihs.se/upload/Publicerat/Exam...005-70.pdf
Ja det vore bra om vi kan göra ett test med din mjölksyra testare någon dag.
Jag har tränat rätt mycket mängd senaste veckorna så drt kan nog vara så att tempot vid steady state är lite snabbare om jag släpper lite på mängden.

Kan rekomendera alla som har Garmin klockor att regga er på funbeat.se Då får man dels upp pulskurvor som den jag visade ovan och ladda in sin träning från klockan. Dessutom kan man om man vill välja att låta andra se hur man tränat. Man kan välja löparkompisar (t.ex. de andra i gruppen) och få upp lista med mängd för sig och sina löparkompisar och klicka på var och en och få upp kallender. Sedan kan man klicka på pass och se på karta hur rundan varit och se pulskurva också.
SportTracks har kommit med en ny version.
Den lägger ut snygga linjer då man tar mellantid.

Detta är pulskurva på Pia på ett 70/20 intervallspass.

Och en karta. Det blir lite plottrigt på kartan eftersom det var ett fram-och-tilbaka pass.

/Lars
funbeat använder googlemaps

Här är ett exempel på min standardmorgonjogg

Referens-URL:er