IF Götas forum

Full version: Garmin Forerunner 305 eller 405?
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
Jag tänkte köpa mig en gps-klocka och jag står i valet och kvalet mellan en Garmin 305 och 405, jag ser fördelar och nackdelar med båda två. Jag har sett att en hel del här äger 305:an men är det någon som har erfarenhet av båda och kan ge mig några råd och tips?

Vad tycker ni är bra resp dåligt med 305:an och 405:an?

Generellt så verkar det skilja ungefär en tusenlapp mellan de båda, 305:an kostar 2400 kr och 405:an kostar 3400 kr (med pulsband). Av vad jag kunnat läsa mig till så tycker jag personligen inte 405:an är värd en 1000-extra men nu verkar det som att jag via företagsavtal kan köpa 405:an på dustinhome för 2900 kr och då skiljer det plötsligt bara 500 kr.

Utseendet vill jag inte betala något extra för, visst är 405:an mer slimmad men jag tänker inte använda den som vanlig klocka då tycker jag det är mer värt med en större display, 305:an kan dessutom visa 4 fönster samtidigt (jmf med 3 fönster på 405:an).

När det gäller knappar så verkar 405:an har någon slags touchpad i ringen men den verkar kunna strula om klockan blir blöt så att den börja bläddra runt av sig själv. Hur funkar annars knapparna för lap/start/stop på de respektive?

GPS mottagningen är viktig men är den bättre på 405:an?

Vilken skulle ni råda mig att köpa och med vilken motivering?
305an har också plotter som visar lite hur man springit men ingar kartdetaljer som t.ex. väger. Denna funktion vet ja saknas på 405an (Har dock inte testat 405). Detta kan vara bra om man tex är ute någon stanns där man inte rikigt vet var man är och kolla lite var man springit innan om man tex springer i skog. Sedan man man också med 305an ladda in en rutt man ritat på en karta i datorn och efter att ha skickat över denna rutt till klockan kan man se rutten i "kartplottern" och följa ett sträck för att springa som man ritat i datorn. Har bara använt det en gång när jag var på träningsläger i spanien men det kan vara rätt bra om man ska springa på något ställe där man alldrig varit innan och man vill springa en viss runda.

Jag skulle rekomendera dig att köpa 305an om du inte tycker att storleken är ett stort problem. Men den större storleken kan som du skriver också vara en fördel då det finns mer plats för tider och texten nog är större också om man så önskar.
Jag skulle också köpa 305:an. Den gamla (större).
Dels därför att 405 inte är bättre på nåt, förutom storlek, som motiverar prisskillnaden. Men också för att jag ibland (multisport och träning cykel) har använt funtionen att ladda ner en rutt på klockan och sen köra efter den. Klockan piper när det är dags att svänga vid vägskäl el dyl. Bra funktion, men det är mycket meckande innan passet för att få till det så jag använder det inte så ofta.
/Lars
Referens-URL:er