IF Götas forum

Full version: Träning Fokusgruppen Löpning 250519-250525
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
Alt v23 eller kanske v1 (?) med tanke på att vi nu börjar om lite grann, Fundera på den du Kenny Wink

Nu är det slut på tävlingssäsong del 1 och det är dags att börja om. Planeringen kommer ha som sikte att man skall vara i sitt bästa slag på OCR-VM i Göteborg
Det är 11 veckor kvar till augusti då man har sin andra tävlingssäsong och 17 veckor till OCR-VM i Göteborg. Det innebär att upplägget kommer bestå av tre (3) cykler som i sin tur är periodiserande, Första cykeln blir 5 veckor och de andra två blir då alltså 6 veckor vardera.

Grundupplägget kommer vara sig likt med blandning av LD, INT, TRÖ, KB och så vidare. Från vecka 2 kommer styrka och spänst läggas till på lördagspasset

Måndag LD = Lätt trail

Samma pass som vanligt. Lungt och fint, fokus på bra känsla. Är man väldigt sliten efter förra veckan kan man stå över detta pass.

Lätt Distans: 5-6 km Tid: beroende på fart
Styrkefys: OCR-träning, förslagsvis 1-2 hindersektioner samt 400 m löpning.
Rörlighet Tid: 10 min

Onsdag INT=Intervall
Kör gärna i samband med OCR-träningen och gärna efter för att ha kontroll på känslan i benen.
Intervallerna är 60/60 intervaller så relativt hög fart då vilan är hela 60 sekunder. Tänk på att hålla jämn fart, sista skall vara bästa Smile

Uppvärmning Distans: 1-2km
Rörlighet Tid: 5 min
Koordinationslopp Distans: 2-3*100m Tid: gåvila
Intervaller: 15*1min med 1 min vila
Nedjogg Distans: 1-2km
Stretching Tid: 15 min

Torsdag D = Distans
Mängdpass.
Distans: 8-10 km Distanstempo, dvs inte lugnt men inte fort. Tänk ngt ansträngd andning
Rörlighet Tid: 10 min

LÖRDAG INT=Intervaller
Idag blir det en variant på 4 minutersintervaller, totalt är det 5 st "4-minuters intervaller"

Uppvärmning: 1-2 km
Rörlighet: 5-10 min,
Intervall: 1*4min med vila 2 min, 2*2min med 1 min vila, 4*1min med 30sek vila, 8*30 sek med 15 sek vila samt en avslutande 1*4 min
Stretching Tid: 10-15 min

Söndag återhämtningsjogg
Fokus på återhämtning så tänk zon 2 pass. Lugn jogg 15 min följt av rörlighet för att sedan fortsätta jogga ca 15 min. Avsluta med stretch.
Referens-URL:er