IF Götas forum

Full version: Intervall 12/10 1730Wåxnäshallen
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
300m*20 med 20sek ståvila.Tufft pass med bra mängd.Lycka till Lennart E
Lennart:
Kör inte för mycket inne i hallen. Kvalitet Ti-To-Lö blir för mycket för gubbar som oss. Vi har ännu inte riktigt kommit in i hårdträningsperioden inomhus än. Risken är 1) skador 2) dålig form, sänkt kvalitet.

/Lars
Men sådana som jag som inte är fullt så gubbiga än då (precis nybliven gubbe)? Vad gäller för oss?
Jag tänkte försöka pallra mig ner för jag vet att jag behöver mina intervaller.
/Erik
Mina tankar går så här:
1) Kör Ti-lö intervallerna och när det sitter och känns bra. Ta nästa steg.
2) Lägg in nästa kvalitetspass. To är bra dag. Anpassa detta pass till dig själv. Nåt som just du känner att Du behöver. Vad Du behöver beror på nuvarande form och mål. Hittar du nån att köra med -bra. Men egentligen inte primärt. Du får sällskap och sporrandet på ti/lö-passen så den pusselbiten är på plats.

/Lars
Man brukar väl säga att man ska köra hårda intervaller max 8 procent av veckans totala träningsmängd och kör man då två st intervallpass i veckan med säg totalt 6 km i intervall fart båda gångerna så bör man ha en veckomängd på ca 150 km. Har man inte den mängden är risken väldigt stor att man tränar ner sig istället för att bli bättre... men sen finns det ju klart undantag (Läs Sören...)

/Thomas
Sen är det ju den mentala biten också.... Väldigt svårt att ladda för två hårda pass på en vecka då är det väldigt lätt att det bli två st halvdana pass istället för ett riktigt bra. Sen tycker jag att man bör satsa på att öka uthålligheten och flytta fram mjölksyratröskeln nu under grundträningen och för att senare satsa på mer V02 intervaller
Referens-URL:er