IF Götas forum

Full version: Träningsfråga
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
Hej!

En tjej jag pratade med som tränar 4 ggr i veckan hade fått ett träningsprg av någon! Hon skulle nu träna för att komma under 43 min på milen. Hon körde 3 dagar med intervaller, bla detta pass - hör och häpna - hon skulle bla springa 2x20 min i 4.10 fart. 41.40 fart alltså och där har hon varit flera minuter ifrån tidigare. Hon tyckte detta pass var svårt och hade inte lyckats va i närheten av dessa tider.

Nej det kan man väl förstå tänkte jag. Vad tycker ni? Lundegård, Julle som läser mkt träningslära?
helt vansinnigt om du frågar mig!! klarar hon 2 sådana veckor utan bli skadad är jag imponerad. mitt upplägg skulle vara nåt sånt här att 1 st lite längre pass typ mellan 12-15 km i lugnt tempo typ 5.30, 1 st mer intervallbetonat för att höja tröskeln typ tusingar med kort vila i 4.25-4.30 fart (Om hon ligger nära sin måltid nu annars ska det gå långsammare!) med 1 min vila börja med 5 st och arbeta sig upp till 8 st , och två rena distans pass svårare än så bör det inte vara. Men allt beror på vilken bakgrund hon har såklart och har hon en historia av att vara skadebenägen krävs ju ett speciellt upplägg. och att köra 2 st 20 minuters i snabbare än T�NKT milfart är helt horribelt farten där bör vara max halvmaraton-maraton fart.

Ja lite tankar fick du där ialla fall och hittar du den där så kallade "tränare" kan du ju försöka tala honom till rätta... han är säkert nån gammal fotbollsspelare som inte gör under timmen på milen ens...

/Thomas
Farten man ska köra ska baseras på sin "fitness level" som man har nu. Dvs utgå från vad hon klarar av nu och inte sitt mål. När hon klarar av den så skall hon ta nästa steg. Och nästa steg är, tidigast, var 4-6/vecka.

Man kan använda Jack daniels VDOT tabll för att räkna ut fart, se http://www.runbayou.com/jackd.htm.

Så först får hon ta och göra ett testlopp eller tävling på typ 5km.

Låt säga att hon redan nu klara av 10km på 43:00, det ger henne VDOT 47, då skulle hon köra på Tröskelintervallerna i 04:29/km fart.

Efter 4-6 veckor så skulle hon kunna gå ner på VDOT 46 -> 04:24/km.
/Lars

Notera texten (på websidan)
IMPORTANT: If you train at a VDOT value you have not yet achieved, you are likely to get injured. It's a bad idea and here is why.
bra skrivet Lars.

Det viktigaste är kontinuetet och att träna efter nuvarande förmåga.

"If you try to run fast in training too often, you will crash and burn"

Super hjälte pass där man nära på spyr på slutet är förbjudna kostar mer än vad dom ger... Be henne köra ett testlopp på 3-5 km för att fastställa vart hon står idag och sen lägga upp träningen därefter.
Lars, den länken var himla bra! Betyder att jag får/SKA springa långpassen som jag faktiskt börjat göra nu, cirka 5.15/km med min nuvarande gubbkapacitet. Tycker jag springer o slöar men nu kanske jag kan slippa ständiga småskador, hetsat min gamla kropp för mycket tror jag.
Tränaren som gjort hennes schema är en ganska känd friidrottstränare. Tom varit landslagsledare. Jag får inte ihop det alls.
Ja det säger ju en del.... tom jag skulle va en bättre lämpad tränare tror jag! men det är ju typisk syn på dagens friidrotts tränare i Sverige dom har lyckats ypperligt med att ta fram bra långdistanslöpare dom senaste två årtiondena...!!! Amerikanerna körde på med samma stil bra länge utan att få fram mer än några få hyfsade löpare. Dom körde låg träningsmängd med hög intensitet. På hela 90 talet producerade dom enbart 17 st high school löpare som gjorde sub 9 på 2 mile! på 2000 talet gjorde 110 st det och då hade dom ändrat inriktning på träningen och nu ser man ju fler och fler amerikaner som kommer på bredd front Solinsky Ritz med flera.... Tror Sverige ligger kvar där amerikanerna gjorde på 90 talet tyvärr hoppas nån inser detta snart! Ge henne ett mer genomtänkt program du LO

/Thomas
http://www.therunzone.com/index.php?acti...anarticles

Här finns många intressanta artiklar skrivna av Tom "Tinman" Schwartz dock är han väldigt osympatisk och nästan otrevlig på letsruns forumet så borde inte länka till hans texter men han är en bra tränare med sunda idéer Smile PUSH THE PACE tycker jag alla bör läsa
Angående fart: Grundprincipen för att utvecklas är att blanda och det är viktigare för de som tänkt utvecklas från nybörjare till sub 40 på milen än de som är nybörjare och kan tänkas bara kvar där och bara vill klara av ett Lidingolopp eller så.

Nu kan väl dom flesta sluta läsa eftersom de vill utvecklas som löpare ... men lät säga att du bara vill klara av 3milen på 2:30.

Då är det okej att aldrig springa intervaller och att köra distanspassen i för hård fart. Det är bra träning, inte så plågsamt, och risken för skador och bakslag är liten.

Vi andra får traggla på med våra pass i varierande/rätt fart. Om vi kör i fel fart då uteblir traningseffekten eller så kommer skadorna. Skador kommer ändå, men om man kan undvika...

/Lars
Referens-URL:er