IF Götas forum

Full version: Summering 2010 H1
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
H1 2010 - Lars Lundegård
Målet för första halvåret var
A) Löpmässigt att göra ett par bra 5km-lopp.
B) Gå under 3h på LidaLoop (MTB).
C) Samt att göra några Multisporttävlingar i Multisportcupen.

Tävlingsupplägget var och blev:
2010-04-10 Lö Löp Tävling Startmilen 10km [Prio C]
2010-04-18 Sö Löp Tävling Korta Terräng DM - 4km [Prio B]
2010-04-24 Lö Multisport Tävling Hestra Adventure Race [Prio B]
2010-05-08 Lö Löp Tävling Sisu joggen - 8km [Prio B]
2010-05-27 To Löp Tävling Grabbhalvan - 5km [Prio A]
2010-06-06 Sö Löp Tävling Nationalloppet, Filipstad - 6km [Prio B]
2010-06-12 Lö Löp Tävling Karlstad Stadslopp - 10km [Prio C]
2010-06-13 Sö MTB Tävling LIDA LOOP - Stockholm - 65 km [Prio A]
2010-06-19 Lö Multisport Tävling STAR, sprintklass m Olof [Prio -]
2010-06-23 On Löp Tävling DM 5000m - 5km [Prio A]

A)
Lyckades med att göra bra 5km-lopp. Mycket nöjd med Grabbhalvan och DM5000m.

B)
Punktis förstörde möjligheten att se om jag klara av att förbättra LidaLoop.

C)
Multisporttävlingarna (Kort klass med Olof solberg) har gått bättre än väntat. Varit i bra form på båda racen (2a på Hestra och 2a på STAR) och vi har inte gjort några misstag.

Orsaken till att det gått så bra:
Bra träning, bra tävlingsuplägg, hållt skador i schack, varit frisk utan förkylningar o dyl 20 veckor på raken, bra tävlings- och träningskompisar.

Nu 2010-07-04. Efter 2-veckors lättare träning börjar grund/hård-träning mot H2.
Då ligger fokus på
Löp - 10km (10000m bana) och ev Lidingölopet
Multisport - C2 Oslo och nån Multisportcupen, varför inte försöka vinna nån deltävling. O-ringen Multi m ?sa för skojs skull.
MTB - Nåt MTB-långlopp senare i höst. Birkenritten för skojs skull.

/Lars
Nöjd med halvåret
1 halvmarathon Sunne 1,22tim
2 Startmilen 37,30min
3 Några smålopp och DM 4km riktigt bra
Mindre nöjd
1 StochholmM Fruktansvärt tunga ben(3,09)
2 DM 5km Trött innan start(18,10)
Mest nöjd med att inte brutit några lopp.Annars hyfsad standard för att vara 44år tror att jag kan bli bättre till 45års dagen.Enda problemet är att man "blitt" fruktansvärt ojämn på gamla dagar.Hörs Lennart E
Jag är inte nöjd med H1, inomhussäsongen är jag dock nöjd med.
Nöjd med:
Sunne halvmaraton
Sisujoggen
Grabbhalvan
Extremt besviken på:
Göteborgsvarvet - värmen tog mig, fungerar inget bra i värme
Stadsloppet - fick aldrig igång bägge "motorer?aeroba/anaeroba"..
DM 5000m - ?Ingen aning , "crashed and burned"...., ovanligt hög puls

Tror jag lärt mig en hel del om hur min kropp fungerar/reagerar iallafall.
1. Jag behöver ganska lång uppvärmning för att komma igång 5-6km + några intervaller typ 3x400m, av stegringslopp kommer jag aldrig igång....alla lopp som gått bra har jag haft dubbelt så lång uppvärmning kontra de som gått dåligt....vid halvmara behöver jag dock inte lika lång uppvärmning...
?tgärd: Längre uppvärmning
2. Förmodligen har jag sprungit alldeles för fort och för ofta under längre tid för mitt eget bästa, den anaeroba motorn är stark och den aeroba motorn svag..
?tgärd: Lite mer mängd och mer träning i typ 80-90% av min maxpuls.
3. De bästa loppen har jag gjort då jag haft tröskelträning 5-7 dagar innan, sedan ett lätt pass inkluderat ca 5 st intervaller på 200/400m med 1-2min vila 2 dagar innan.

Började "grundträningen" inför H2 på midsommardagen....nu är det "smart träning" som gäller....
Första tävlingen blir nog ev. Kilsterrängen 11km 5 september....

Vi ses!
Denny
Baksjölöpet C plac 3 (utfall, form 1-10) (6) Bra känsla i kroppen men en snöstorm gjorde att man inte kunde springa fort. Misslyckades i spurten. Halkigt.

Larsa halvan C (testlopp) (6) svårt att pressa mig, annars bra känsla. Gick mkt fortare än det kändes

Startmilen B plac 6 (7) Bra form egentligen, vågade inte ge allt, pigg hela vägen men besviken att jag inte ?vågade? gå på.

Terräng-DM kort BA plac 2 (6) bra avslutning men riktigt svag i uppförsbackarna

DM halvmarathon B plac 1 (7) bra känsla, kunde prata hela vägen men det gick ändå inte helt långsamt.

Kumla stadslopp C plac 2 (3) kände direkt att det inte var min dag men krigade på

Finserudsmarschen C plac 2 (4) dagen efter Kumla, bättre känsla än Kumla men hade ingen ingen spurt. Sprang fel på ett ställe dessutom.

Sisujoggen plac B 1 (6) bättre form, stundtals bra känsla och bra taktik, bra tryck i spurten

Krystallmarschen B plac 1(8) bra form, lugn start, smög fram och tog spurtpriset vid 3 km och körde därefter hårdare. Bra spurt. Riktigt bra spurt. +10 på den och nytt banrekord

Woodjoggen C plac 1 (7) lugn start, ökade tempot på platten och var stark uppför

Sprint-DM orientering A plac 4 (2) Riktigt dåligt vid kontroll 3, därefter passiv. Dåligt genomfört sprintlopp. Besviken

Fjellalöpet 21 km C plac 3 (3) väggade med 2,5 km kvar och stod still

DM 5000 B plac 3 Värmland plac 2 (4) ingen vidare form men det kändes ok i 3,5 km sen lite tuffare. Sparade det allra sista till Borejoggen (tänkte jag iaf)

Borejoggen B plac 4 (3) 1,5 dagar efter 5000. Kände direkt att detta blir jobbigt. Tänkte gå av efter första backen men krigade vidare. Ingen spurt att tala på. Lite besviken eftersom jag trodde jag skulle kunna spurta åtminstone

Hiernmannen C plac 2 (5) körde lugnt hela vägen. Kroppen börjar bli bättre igen.

Myrvarvet B plac 1 (7) Mkt bättre form än förra veckan. Nytt banrekord med 32 sekunder trots avslaget tempo sista kilometerna

Känns som det finns en bra grundmotor men det har svajjat ordentligt formmässigt och muskulärt har det varit varierande. Verkar som jag ändå behöver tid efter ett race trots att det känns lätt vid nerjogg osv. Beroende av pigga muskler för att göra bra resultat.

A i höst blir Lidingöloppet där jag satsar på en tid under 1.50. Lite ändrat upplägg efter Borejoggen. Tror det kan bli ett lyft.
Referens-URL:er