20101114, 17:06
2010-11-16 Ti Backe 3x3x30'' backe p=1:45 sp=3', Våxnäshallen 17.30
Har klurat på lite olika alternativ; och kommit fram till:
Vi kör i backe på Våxnässpåret. Den som är vid starte av spåret.
Backen har 25m i höjdskillnad och tar 66'' om man kör i 4:15/km-fart. (Vilket vi gjorde i höstas på MP 3x5km passet)
Vi kör inte hela backen. Vi styr på tiden. Du kan redan nu programmera in 30''.
Filosofi bakom passet (tänker högt)
Syftet med passet är att få bygga upp styrka. Och styrka kan man inte bygga på trötta muskler.
Ett styrkepass från skolboken kan se ut så här:
* 1-4x3x15'' (12 steg)
* 10-15m lång
* p = 2-3 min
* sp = 3-5
* max 1ggr/v
* Du märker effekten (att du känner dig starkare och kommer lite längre) inom 6 veckor.
Så du ska alltså vara medveten om att även om du på pappret tycker vårt pass i backen är kort och vilan lång så är det inget mot vad det skulle kunna vara. Jag lägger oss på en lite annorlunda nivå, bla för att spara på kroppen. Exemplet ovan är lätt (pulsmässigt) men tar hårt på kroppen. Vårt pass är tuffare pulsmässigt men inte lika påfrestande styrkemäsigt.
Ses,
/Lars
Har klurat på lite olika alternativ; och kommit fram till:
Vi kör i backe på Våxnässpåret. Den som är vid starte av spåret.
Backen har 25m i höjdskillnad och tar 66'' om man kör i 4:15/km-fart. (Vilket vi gjorde i höstas på MP 3x5km passet)
Vi kör inte hela backen. Vi styr på tiden. Du kan redan nu programmera in 30''.
Filosofi bakom passet (tänker högt)
Syftet med passet är att få bygga upp styrka. Och styrka kan man inte bygga på trötta muskler.
Ett styrkepass från skolboken kan se ut så här:
* 1-4x3x15'' (12 steg)
* 10-15m lång
* p = 2-3 min
* sp = 3-5
* max 1ggr/v
* Du märker effekten (att du känner dig starkare och kommer lite längre) inom 6 veckor.
Så du ska alltså vara medveten om att även om du på pappret tycker vårt pass i backen är kort och vilan lång så är det inget mot vad det skulle kunna vara. Jag lägger oss på en lite annorlunda nivå, bla för att spara på kroppen. Exemplet ovan är lätt (pulsmässigt) men tar hårt på kroppen. Vårt pass är tuffare pulsmässigt men inte lika påfrestande styrkemäsigt.
Ses,
/Lars