IF Götas forum

Full version: Hjälp! Besvara en kort "kostenkät"
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
I början av nästa vecka kommer jag träffa en reporter från NWT med anledning av att jag ifrågasatt deras ensidiga rapportering av LCHF-metoden som enkelt uttryck går ut på att kolhydrater är farligt...Jag kommer berätta om att jag mår prima, alla mina värden är väldigt bra TROTS att jag vräker i mig kolhydrater, sötsaker och godis. "Hemligheten" är som ni alla fattar ett fysiskt aktivt liv.
Så...är jag unik eller finns det kanske fler som mår bra av att äta som jag gör? Skriv korta svar här hur er normala kost ser ut och kanske också hur ni upplever att ni funkar om ni avvikit/ätit dåligt nån dag.
Ex mitt svar: Grötfrukost med bröd, pasta, ris, mm varje dag ihop med kyckling, lax. Bröd, frukt godis.
Vad jag propagerar för är förstås att ät vad som helst och tänk i termer av aktivt liv, sätt upp små mål som t ex en start i Stadsloppet i juni, massor av hälsovinster mm.
Tack på förhand!
Standard varje dag-frukost :Gröt
Lunch Tongueasta(5/7dgr vecka)
Middag :"Allt möjligt"Pizza-Max-Fisk-Kött-ETC
Ã?vrigt:Godis varje dag-beroende av CocaCola(1l varje dag)
45 år gammal-178cm-Vikt 69-71kg-Mår utmärkt-Hörs Lennart E
Frukost: risgrynsgröt/bröd/musli/rester från gårdagen
Middag/lunch: alltid vegetariskt, quorn, soja etc med ris, bulgur eller couscous, grekisk sallad med bröd, pannkakor eller något liknande.
�vrigt: 26 år. varit vegetarian i 1 år = väldigt positivt för mig, mycket tveksam till LCHF enligt mig behöver jag kolhydrater (kroppens favorit bränsle) .
Har provat att inte äta kolhydrater = trött, sur etc.
Springer som snabbast dagen efter jag frossat kolhydrater!

Har aldrig mått så bra som jag gör nu vilket jag har vegetarisk mat och träning att tacka för. Kolhydrater för mig är ett måste...
Frukost: vitt bröd med juice/te/mjölk/oboy nuförtiden mer sällan gröt...
Lunch: Pasta/ris/potatis rätt alltid och med ca 5 knäckebröd + mjölk
Middag: "allt möjligt" sällan dock fisk.
Kvällsmat: macka/omellet/kalaspuffar/bröd varierar......
�vrigt: Försöker dricka mycket vatten och undvika "light" produkter. 1-2 frukter(banan/äpple)/dag, godis kanske 5-6 ggr/veckan, äter allt egentligen utan att tänka på specifik kosthållning. Mår bra och hoppas/tror att tex. blodvärdena är bra
Tror precis som dig Gunnar, att man kan äta det mesta bara man har ett hyfsat aktivt liv, speciellt viktigt när man har ett riktigt stillasittande jobb, vilket tex jag har.......

mvh
Denny
Problemet ligger också i målbilden.
- Om målet primärt är att man ska se-slim-ut.
Då är nog LHFC plus lite styrketräning en väldigt tilltalande metod.

Om målet är att bli en bra löpare och att må bra och se-slim-ut är en bisak. Då får det nog bli mer kolhydrater.

Jag har alltid problem med att det blir så skevt när målet är "hälsa". "Hälsa" är för mig inget mål, däremot så kan det vara en förutsättning för saker och ting man vill få ut i livet.
Ja ni fattar resonemanget...

Vad gäller mat så blandar jag allt. Nyttigt och onyttigt. Försöker tänka på vad jag köper, för det jag köper brukar vara samma saker som jag äter. Dvs köpa lite nyttigare saker och undvika att köpa onyttiga.

Vad gäller fett:
Mjölk, smör och sånt har jag alltid ätit istf "becel" och sånt.
Sedan har jag gjort som en grej att käka ekoligiskt kokosfett ibland.

/Lars
Jag måste säga att jag blir väldigt trött på det ensidiga påhejjandet av bantningsmetoden LCHF när allting bara är en enkel energibalans.
Den mat du råkar stoppa i din måste man ju förbränna på något sätt, annars stannar den på magen.
Själv äter jag allt och förmodligen lite till, har otaliga gånger fått höra av att det inte är nyttigt med varken sötsaker eller fett från smått överviktiga förstå-sig-påare.
En av de stora anledningarna till att bedriva ansträngande träning är ju att kunna äta gott utan att behöva bry sig så mycket om man råkar ta en extra portion bara för att det är gott!
Fram till 40 kunde man äta allt och hur mycket som helst utan att gå upp i vikt trots minimal fysisk aktivitet. Då helt plötsligt kom kilona, bortemot 10 kg. Insåg att man behövde akivera sig, löpning enklast, på med skorna och ut genom dörrn. Sen gick det till överdrift enligt somliga.
�ter allt utan att bry mej om kolhydrater och fett. Ingen aning om kaloriintag. Har inte socker i kaffet eller smör på hårt bröd inte så mycket cola men det är inte på pga av "diet".
Min åsikt: lite lagom fysisk aktivitet, fundera inte på maten.
55 år 74 kg 183 cm
Axel
Yoghurt, frukt och nötter till frukost. Pasta/ris med kött til lunch, müsli mellanmål, pasta/ris/gröt på kvällen. Godis, pizza, semlor någon/några ggr per vecka. Tillskott av multivitamin och fiskolja dagligen. Tränar ca 10 pass i veckan. Mår utmärkt
�ter vanlig mat till lunch och middag som potatis/pasta och ris tillsammans med kött/fisk/fågel eller korv. Grönsaker och frukt varje dag. Har matlåda på jobbet med hemlagad mat.
Frukost blir grovt bröd, pålägg och te och kaffe.
Fm och Em: kaffe och grov el ljus smörgås med ost och ibland frukt också.
Kväll: te och smörgås.

Min filosofi efter många år av ätproblematik är att inte krångla till det. Ingenting är förbjudet. Jag äter det jag vill. Bjuds det kaffebröd på jobbet äter jag om jag är sugen, godis går också bra. Hemma äter jag sansat med godis, men säkert minst 3 ggr i veckan.

Med barn i familjen försöker jag lära dem att äta av allt, äta tills de är mätta och äta för att de är hungriga.

Jag är verkligen en människa som behöver kolhydrater för att fungera.
Bra initiativ, jag håller helt med om den ensidiga medierapporteringen som varit på senaste tiden!

Blir mörkrädd när man ser listor på sånt som lchf-fanatikerna anser ska rensas ut ur skafferiet. Säkert är det många människor som skulle må bra av att äta mindre socker (t.ex. dricka mindre läsk). Men ingen skulle någonsin kunna intala mig att potatis, morötter och frukt är dåliga livsmedel...

Jag tror på en varierad kost och äter sånt jag tycker är gott utan att analysera dess mer. Gröt eller fil och flingor, smörgås och kaffe eller te till frukost. Försöker också äta så mycket grönsaker och frukt som möjligt. Skulle inte kunna sluta med kolhydrater till förmån för fett, det rimmar inte i min värld.

Charlotte Kalla sa i en tidningsintervju en gång att om hon är sugen på godis, så tror hon att det är bra för kroppen att äta godis och då äter hon godis. Det verkar sunt. Så länge man har en aktiv livsstil och mår bra finns det ingen anledning att förbjuda något. Smile
Referens-URL:er