![]() |
Träning Fokusgruppen Löpning 250630-250706 - Utskriftsvänlig version +- IF Götas forum (http://forum.ifgota.se) +-- Forum: Föreningen (/forumdisplay.php?fid=1) +--- Forum: OCR (/forumdisplay.php?fid=29) +--- Ämne: Träning Fokusgruppen Löpning 250630-250706 (/showthread.php?tid=4194) |
Träning Fokusgruppen Löpning 250630-250706 - Ola_Perman - 20250629 20:11 V28 för Kenny alt träningscykel T2V2 Andra träningscykeln och vecka 2 och den tuffaste veckan mängdmässigt i denna cykeln ![]() Cykeln sträcker sig som sagt fram till Tors Trophy som är första helgen i augusti. Mån INT=Intervall OCR samt 8 st 3 minuters intervaller i 5k tävlingsfart samt 1 min vila OBS. det skall gå fort så samma tempo som förra veckan Uppvärmning Distans: 1-2 km Dynamisk rörlighet Tid: 5 min Intervaller 8*3 min med 60 sek vila Nedjogg 1-2 km Stretching 10-15 min Tisdag F= fartlek För er som kört fartlekspassen så blir det nu en klar tvist, nu är det långspring/medeldistans fartlek och där kombinerar vi hoppstyrka, intervaller, tröskel och styrka i ett pass. Tänk på en påse Gott och Blandat För den som vill så startar vi 1800 Distans: 5-8 km Fartlek Rörlighet Tid: 10 min Onsdag LD = Lätt distans Samma pass som vanligt. Lungt och fint, fokus på bra känsla. Lätt Distans: 5-6 km Tid: beroende på fart OCR-träning samt följande: 1. Enbenshopp snabba 4 ggr/ben uppför läktaren ute eller inne beroende på vädret - snabb markkontakt = aktivt ben och förspänning i foten 2. Sittande boxjumps 2*4*50cm - startande från sittande läge och hoppa direkt upp på boxen. 3. Pyramid 3*4st jämfotahopp upp för en pyramid av plintar 4. Mångsteg alt enbensmångsteg Vila åtminstone 2-3 minuter så ni orkar vara explosiva hela vägen Rörlighet Tid: 10 min Fredag T=tröskel Vi börjar helgen med tröskelväxlingar. Passet är en växling där man springer 2 min tröskel eller 500m följt av 1 minuts stå vila, sedan springer ni 1 min tröskel eller 250m med 1 min ståvila och så vidare 10 gånger. I och med arbetstiden/sträckan är kortare än vanligt kan ni gå på lite hårdare än vanlig tröskelfart. Säg en fart som är ca 10sek snabbare/km än vanligt. Känslan som samma vecka så skall det vara tufft men genomförbart. SÅ skall det kännas hela tiden, borde dock vara lite lättare eftersom varannan tröskel är bara 1 min. Uppvärmning: 1-2 km Rörlighet: 5-10 min, Stegringslopp 3-4 Tröskel: 10*(2min+1min) med 1 min ståvila mellan varje tröskel Nedjogg: 1 km Stretching Tid: 10-15 min LÖRDAG ÅD = Återhämtningsdistans Fokus på återhämtning så tänk zon 2 pass. Lugn jogg 60 min följt av rörlighet. Avsluta med stretch. Söndagen B=backe Uppvärmning: 1-2 km Rörlighet: 5-10 min, Backa: 6-7 km, dvs 6-7 varv Nedjogg: 1 km Stretching Tid: 10-15 min |