Skriv svar  Skapa Ämne 
Formtoppning -Hur?
Författare Meddelande
lundegard
Coach

Grupp: Moderators
Status: Offline
Formtoppning -Hur?

Jag har läst på lite mer kring formtoppning.

http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/S...pning/810/

För att få en formtopp så behöver man lägga in en sk träningslättnadsperiod. Tapering på eng. Jag brukar skriva tappering, min egen översättning eftersom jag inte hade nåt bra ord.

Och nu "pang på röbetan",
Hur lång ska träningslättnaden vara?
De flesta idrottare har nytta av en träningslättnad som varar 2 veckor, men det är individuellt så kortare eller längre tid kan behövas.

Vad ska jag göra under träningslättnaden för att komma i form till min A-tävling?

• Minska träningsvolym, 41-60%.
  • Behåll intensiteten under träningslättnaden.
    Träningsbelastningen bör inte minskas på bekostnad av träningsintensitet, eftersom träningsintensiteten är en mycket viktig parameter för att bibehålla träningsanpassningen under träningslättnaden.
  • Behåll träningsfrekvens. Vältränade idrottare bör fortsätta med en träningsfrekvens som i principmotsvarar den före. Dvs tränar du varje dag normalt så träna varje dag under täningslättnadsperioden.

Egna kommentarer
Ang periodens längd: Ta så lång tid att du blir av med utmattningskänslan som man normalt har vid normaltung träning.
Ang intensitet: När det gäller intensitet, dvs kvalitetsträningen, så ska den vara tävlingslik. Så om du ska köra marathon så är det inte 1500m träning som ska köras. Och för att den ska vara tävlingslik: korta vilan eller kör med löpvila och inte för fort.
Ang frekvens: Jag tar vilodagar. Annars får jag inte ner mängd. Men aldrig dubbelvilodagar under veckan innan. 2 veckor innan så kan jag lägga in dubbelvilodag, och det för att få bort utmattningskänslor/slitenhet i kroppen.

Varför finns det så mycke gurun ute där som inte kan säga ovan? Ganska fundamentala fakta. Hur mång säger inte bara "och så vilar du dig i form" och skriver träningspass med en masssa vilodagar innan huvudtävlingen.

/Lars

Detta inlägg modifierades senast: 20101112 00:51 av lundegard.

20100509 09:27
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
Skriv svar  Skapa Ämne 

Visa utskriftsvänlig version
Skicka detta ämne till en vän
Prenumerera på detta ämne | Lägg till ämnet till favoriter

Forumhopp: