Gemensamt träningsprogramn 2010?
|
Författare |
Meddelande |
lundegard
Coach
Grupp: Moderators
Status:
|
Gemensamt träningsprogramn 2010?
Jag behöver diskutera om vi ska ha nåt gemensamt träningsprogram 2010 och vilken uppslutning jag kan förvänta.
Jag kommer va stenhård på att det inte kommer vara montesori-träning på våra gemensamma pass. Vi anpassar passen efter diskussion och justerar efter vad som är mest förnuftigt. Alla får bidra. �ppna kort.
Det finns flera personer som är lite off, förutom oss som är skadade. Tex Henrik, L-O och Sören: Ska vi göra ett program som alla kör efter eller ska vi dela upp det på nåt sätt? Ni får i såfall föreslå hur det ska delas.
/Lars
|
|
20100214 19:46 |
|
|
Karl-Martin
Athlete
Grupp: Moderators
Status:
|
RE: Gemensamt träningsprogramn 2010?
Jag kommer att träna efter det programmet som Lars sätter upp. Har fungerat kanon under de år som jag följt dem och jag har med relativt lite träning kunnat hålla en bra, hög nivå. Uppskattar den struktur och träningsledarskap som Lars förmedlar. Passar mig.
Kan dock inte garantera 100% närvaro. Dels beroende på att mitt jobb kräver en del resor över veckan och dels på familjen med 2 små barn och en fru som jobbar skift.
Hoppas och tror på en fortsättning enligt tidigare modell!
|
|
20100214 20:15 |
|
|
Leif Sjöström
Member
Grupp: Registered
Status:
|
HÃ¥ller med Karl-Martin.
Kör på Lundegård, vi är många som vill köra efter ditt upplägg.
|
|
20100215 09:05 |
|
|
Henrik
Master Member
Status:
|
Jag tror de flesta vill ha ett program att förhålla sig tilll och är tacksamma för det! Däremot är det jättebra att ha mer diskussion kring träningen. Det går dock inte att ha ett program som alla alltid slaviskt måste följa oberoende av hur det känns i kroppen. Det är heller inte alltid man har tid att kommunicera ut sånt i god tid innan ett pass, utan det får ibland tas i anslutning till träningen. Du behöver inte ta det personligt när inte "dina" pass alltid genomförs. Det blir bara löjligt att kalla det för montesori-träning. De flesta som har tränat i vinter har genomfört bra träning och har haft stor nytta av varandra! Ditt program kan vara en bra bas för träningen, men jag ser inte problemet i att det ibland blir avvikelser och jag tror inte någon annan gör det heller.
Jag kan inte svara för Sören eller L-O men vad det gäller min egen träning gör jag och Pia tillsammans upp mitt program och detaljplaneringen gör vi ofta från vecka till vecka. När jag tycker att det passar kör jag samma som ditt program (ofta på lördagar). Ibland ändrar jag dock mitt pass med kort varsel om jag t.ex är sliten, eller om någon annan ska köra ett pass som jag tror att jag kan ha nytta av. Däremot ändrar jag oftast inte inriktningen på passet tex tempo, tröskel eller snabbhet.
|
|
20100215 09:39 |
|
|
Fritte
Member
Status:
|
Jag tycker att det är superbra att du står för planeringen och upplägg på träningarna. Jag har under de år jag varit med följt planeringen förutom ett fåtal gånger. Det är ju svårt att ha ett program som alltid passar alla. Vi tränar för olika mål, olika distanser och inför olika tävlingar. i våran träningsgrupp finns deltagare som tävlar/springer allt från 400 meter till marathon. Jag annser att vissa undantag måste kunna ske, men det får ju inte vara ständigt återkommande.
Det jag saknar är fler testlopp. Dessa bör inte alltid vara saktionerade, utan vi kan ibland bara boka en tid och plats och själva ta tiden. Det skulle vara blandade distanser, allt från 200 m till 3000 m.
Tex, 2 gånger i månaden.
Fritte
|
|
20100215 13:58 |
|
|
Erik_Olsson
Member
Status:
|
Jag tycker att det har varit mycket bra med de olika passen som har funnits. Framför allt när det funnits 2 olika pass att välja på, då det faktiskt mer eller mindre passar alla trots olika mål och distanser från medeldistans till marathon inom gruppen. (Det går ju faktiskt att lägga till eller ta bort någon intervall (eller varför inte lägga till något före eller efter) för att få ett pass som mer passar ens egna upplägg och ändå köra tillsammans)
/Erik
|
|
20100215 16:18 |
|
|
Denny
Senior Member
Status:
|
Tycker det har varit kanon Lars att ha ett träningsupplägg att följa, åtminstone vill jag gärna veta vilket pass som gäller typ 1-2 dagar i
förväg. Har nästintill slaviskt följt tidigare träningsprogram och ytterst få gånger avvikit från planen.
Men alla löpare är ju inte stöpta enligt samma form eller har samma mål, med tiden tror man sig veta vilken träning man svarar bäst på,
så en viss avvikelse bör man ha.....
För egen del blir det nu lite vila och lugn distans i 1-2 veckor, sedan något förkylningsvirus letat sig in i systemet.
Ser fram emot vårens planering, lopp och "70/20".
Keep up the good work Lars!
Vi ses.
Mvh
Denny
|
|
20100215 16:56 |
|
|
Sören
Senior Member
Status:
|
Inte alls fel att ha ett program att följa, och jag försöker hänga med på så många av Lars pass som möjligt. Men jag har i alla år kört "oprogrammerad" och går mycket på känsla och vad jag är sugen på att köra för dagen. Mitt resonemang liknar Henriks, utom att jag kör helt efter eget huvud.
Under grundträningsperioder är jag mer benägen att försöka hänga med på Lars program, men när det närmar sig tävlingssäsong, går det mer mot mina egna behov.
Men jag har i alla fall en grundinrikting som jag försöker följa. Jag kommer nu efter VSM köra lite rehab-träning. Därefter kommer jag att köra en grundträningsperiod med mycket mängd och tröskelpass. �ven styrka-spänst är prioriterat.
Men borde vi inte ha ett möte och diskutera inriktning på programmet? Därefter får du Lars och kanske tillsammans med någon mer detaljstyra varje träningstillfälle. För som Henrik nämner borde vi diskutera planeringen, för att undvika större diskussioner före och efter varje pass.
En delad träningsgrupp för olika inriktningar borde vi ha från början. T ex en för medeldistans upp till milen och en för halv- och helmarathon. Många träningar kan bli gemensamma med kanske något specialinslag och en del helt olika.
Detta inlägg modifierades senast: 20100215 20:28 av Sören.
|
|
20100215 20:21 |
|
|
A Lämås
Member
Status:
|
Det är bra att ha ett långsiktigt program att följa. Har definitift varit en förutsättning för mej att nå de mål jag satt upp. De gånger det inte passat att vara med på träningen har jag oftast kört samma på egen hand. �r en i mängden som vill köra ditt upplägg.
Häng i Lars!
Skrivet av en som funderar på miniskoperation eller inte, /axel
|
|
20100216 09:09 |
|
|
Henrik
Master Member
Status:
|
Jag tycket att hela diskussionen är tramsig. Det är många som efterfrågar och uppskattar den strukturen som ditt program ger Lars, och det är aldrig någon som blir tvingad att köra något annat än det. Det borde var tillräcklig anledning att fortsätta med ett träningsprogram. (Du gör väl ändå ett åt dig själv). Att sedan inte 100 % av gångerna följa detta ser jag bara som sunt och visar att man kan tänka själv. Såna avvikelser ska väl inte alltid behöva "godkännas" av dig Lars. Ska man vara konsekvent i det resonemanget borde även frånvaro godkännas. Men även du ändrar ju dina pass med kort varsel när du känner att du behöver det. Passen brukar ju ändå alltid redovisas efteråt. Om det ska vara så hård styrning av träningen borde programmet omfatta samtliga pass under veckan och 100% närvaro på samtliga pass. Nu består dock gruppen inte av några elitsatsande heltidsproffs, utan ett gäng motionärer på olika nivåer som tränar för att det är roligt och för att förhoppningsvis kunna utvecklas lite (eller tappa så lite som möjligt).
Alla har heller inte dig som tränare och det står dessa helt fritt att köra precis vad man vill. Sen skadar det ju inte om man har tid eller möjlighet att kommunicera ut det innan. Risken är väl dock att det då blir ännu fler avvikelser från programmet. Jag tycker att det har fungerat utmärkt hittills och jag har inte hört någon annan klaga heller. Tycker man att dina pass är bra kör man dem. Om inte kör man något annat. Vill du ha mina synpunkter på programmet är det bara att fråga. Jag kommer dock aldrig att anpassa min träning efter andra så länge jag inte tror att det gynnar mig. Punkt.
|
|
20100216 10:05 |
|
|