Lida Loop - årets MTB höjdpunkt.
Träning och cykel har trimmats. Nu var det dags! De senaste två åren har jag misslyckats pga 2008 kedjebrott, 2009 punka + skadad ventil.
Men Nu! Avstår bla årets fest för att ta revansh.
Taktiken var att gå ut något lugnare på 1a loopen (av 3) och sen köra jämn hård fart. Loop 2 är ganska tekniskt besvärlig så där gäller det att vara fräsh så man inte förlorar tid pga trötthet och snubblande över rötter och sen på loop 3 så kan man avancera på bra om man har krafter. Ja, under 3:00 ska-re-bli, va-re-tänkt.
Utgångsfarten var rätt. 2 min långsammare än förra året efter 20km, men det var som sagt precis enligt plan. Det var kanske lite långsammare underlag i år också.
Efter 21km PUNKA!
Punka på bakdäcket vid stenhällarna på första varvet. Trodde att det var ett slag som slog hål på däcket och att Joes gegga (lagningsvätskan) inte funka. Haverikommisionen (Jag och Tony) kom efteråt fram till att det var gummifälgfälgbandet som kommit snett. Jag har satt i ett lite för smalt gummifäljgband och inte riktigt fått det att ligga still. Det har funkat bra på gamla cykeln, men har där haft ett bredare fälgband, så på den har det aldrig krånglat. Det har inte krånglat på nya cykeln på träning heller, men detta var nog första passet i våtare förhållanden. Synd att man måste lära sig detta den hårda vägen.
Sören Person dök föresten upp i Sthlm.
Sören körde körde på hårt. Sören lyckades krossa sin sadel, men tiggde till sig ett sadellån av nån cykelhandlare på vägen.
Not. Tiderna i år var ca 10' längre än 3 föregående år, dels pga något förlängd bana men också något sämre (våtare) väglag.
Känsla: +3 Det hade kunnat bli bra, men det blev helt misslyckat.
Typiskt MTB, om du frågar mig. Får väl lägga ner den här sporten. Lika mycket lotto som orientering. Banlöpning det är nog ändå grejen!